Touwab - Reisverslag uit Bamako, Mali van Jara - WaarBenJij.nu Touwab - Reisverslag uit Bamako, Mali van Jara - WaarBenJij.nu

Touwab

Door: Jara

Blijf op de hoogte en volg Jara

12 Februari 2010 | Mali, Bamako

Wat een sloom internet!!!! Ik heb de computer inmiddels al drie keer aan en uitgezet omdat alles vastliep...
Hier in de steden (zowel Mopti als hier in Djenne) noemen de kinderen de blanken Toewab. Wij noemen hun toch ook geen neger? Dus ik blijf maar herhalen dat ik niet Toebab ben, maar Jara! Gelukkig roepen en zeggen de kinderen in Sanouna de hele dag alleen maar Jara en Mariam (Miriam kunnen ze niet uitspreken).
Vandaag kwam Abba, onze verzorger, vragen waar de waterput bij de viskweekvijver moest komen. We wezen een plek aan. Toen we 4 uur later terugkwamen na een vaartocht in de Pirogue was er al een perfect ronde put van zo'n 5 meter diep gegraven!!! Zo snel!
De trip in de Pirogue was iddilisch, maar we waanden ons ook een beetje in Nederlandse sferen. Met allemaal water, koeien en gras. Wat echter niet Nederlands was, was al het rood-achtige zand, alle mensen die aan het wassen waren in het water en de schapen die hier een vacht hebben die net zo dik is als wanneer ze in Nederland geschoren zijn.
Ik probeerde net foto's up te loaden, maar toen liep de computer weer vast... Hopelijk zien jullie wel iets!
Vanmiddag na het varen hebben we echt Afrikaans/Malinees gegeten. Met alleen je rechterhand een balletje maken van rijst met bruin/rode saus en dat zonder morsen in je mond stoppen. En met 1 hand het vlees van een kleine karper proberen te krijgen. Het was heerlijk, maar ook een beetje moeilijk.
Gister, toen we in Djenne waren hebben we thee gedronken bij Khadidja. Zij is de vrouw van een man die bij ons in het dorp woont en heeft haar eigen sieradenstalletje in Djenne. Bittere thee gedronken dus die mierzoet gemaakt is om de nare smaak te verdrijven. Ik vond het nou niet bepaald dorstlessend; ik kreeg meteen droge lippen. Maar het was wel heel leuk met haar en de thee is niet eens zo heel vies. Je mag/moet slurpen!! Eindelijk :)
Dinsdag gaan we met Chiraq (een van de personen uit Ton's boek) naar de Dogon. Daar heb ik heel veel zin in, want wat ik gehoord heb is het prachtig.
De dagen rijgen zich hier aan elkaar. Alles gaat heel langzaam en wat precies welke dag gebeurd is is nu al niet meer duidelijk.
Wel nog wat grappigs: gisteravond hoorde ik een man (ergens in het donker, ik kon hem niet zien) Songhay of Bambara praten, maar hij stotterde! Ik dacht dat dat iets westers was :)
Heel veel liefs uit Mali!

  • 12 Februari 2010 - 19:12

    Ivy:

    Ziet er ZO mooi uit!
    Leuk om je verhaal te lezen!
    Internet is echt ideaal in Afrika foto's uploaden NOG beter ;).

    Dikke x iv!

  • 12 Februari 2010 - 22:28

    Monjaro:

    He Jara,
    Goed dat je ondanks de slechte internet verbinding ons toch zo goed op de hoogte weet te houden!
    Ik zeg ik weet echt zeker je beleeft daar onmin veel!

  • 13 Februari 2010 - 10:21

    Nicolien:

    Staat je goed, die 2 bruine bolletjes!!

  • 13 Februari 2010 - 12:09

    Lies Hesselman:

    Hoi Jara,

    Leuk je verslagen te lezen en je foto's te zien! Wil je iedereen de hartelijke groeten van me doen? Héél veel plezier en succes de komende maanden, maar dat zal vast wel lukken!

    Groetjes, lies


  • 14 Februari 2010 - 18:31

    Lara:

    Haa die Jara!

    Wow, je verhalen klinken echt super gaaf! Ik ben vooral erg jaloers op het lekkere weer daar, hier in Engeland is het maar koud en grijs.. :p Het eten met 1 hand klinkt trouwens echt als een hele opgave! Lijkt me vet lastig, zeker als je flink hongerig bent en snel wilt eten.. haha!

    Heel veel plezier daar en geniet ervan!

    Veel liefs en kusjes!

  • 15 Februari 2010 - 11:46

    Lea:

    Heee schatje, mooie verhalen, leuke foto! Blijf schrijven, en veel foto's maken. Fijn om van je te horen. Geniet ervan.
    Liefs Lea.

  • 21 Februari 2010 - 16:43

    Marieke En Ton:

    hai jara, wat leuk die foto! is dat het zoontje van Salifu? heb je ook verse groenten en fruit op de markt gevonden? wat gezellig dat je samen met Miriam reist.Geniet er van!
    veel liefs,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jara

Actief sinds 14 Dec. 2009
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 23031

Voorgaande reizen:

07 Februari 2010 - 15 Maart 2010

Jara in Mali

Landen bezocht: