Le pays Dogon - Reisverslag uit Bamako, Mali van Jara - WaarBenJij.nu Le pays Dogon - Reisverslag uit Bamako, Mali van Jara - WaarBenJij.nu

Le pays Dogon

Door: Jara

Blijf op de hoogte en volg Jara

15 Februari 2010 | Mali, Bamako

Wat een hitte!!!! Tis nu een gevoelstemperatuur van zo'n 40 gradan en superdruk. Vandaag is er markt in Djenne. Wat een beleving! Helemaal vol met allemaal kleine paadjes tussen kleedjes met allerlei koopwaar door. Maar kleine paadjes zijn hier breed genoeg voor stromen mensen beide kanten op, geiten, vrouwen met grote manden op hun hoofd en kinderen met karren. Amazing!
T was ongelooflijk heet, het zweet stroomde over mijn rug. Toen heb ik een mooi doek die ik van mijn moeder geleend heb over mijn hoofd en schouders gedaan tegen de zon. Meteen wat vrouwen eraan trekken en tekens maken dat ik het aan hun moest geven! Dacht het niet! Er wordt hier veel gebedeld, maar niet altijd op een vervelende manier. Als je er een grapje van maakt dat ze bijvoorbeeld jou een cadeau moeten geven moeten ze lachen en houden ze op. Alles gaat hier met een grapje en een lach. Dat is echt fijn!
Onderhandelen over de prijs van dingen kan bij ons soms pijnlijk zijn omdat je te weinig wilt geven en daar iemand persoonlijk mee beledigd. Hier kan dat niet. Geen goeie prijs? Dan koop je het niet. Wel een goeie prijs onderhandeld? Dan ben je goeie vrienden. Omdat Miriam en ik meestal onze persoonlijke gids annex dorpshoofd van Sanouna bij ons hebben, heb ik niet het idee dat wij genept worden over de prijs. Als Abba de prijs niet goed vind zegt hij er wat van en wordt de prijs verlaagd. Fijn!
Alles bij elkaar is het geen goedkope reis hoor! Het eten is niet duur, maar ook niet goedkoop. Morgen gaan we vroeg in de ochtend op reis naar de Dogon waar we 2 hele dagen verblijven en nog 2 dagen voor de heen- en terugreis.
Ik heb gister iets vies gegeten! Het was na de les op school van 9 tot 10. Rond half 12 was het eten pas klaar. Toch was dit soort van het ontbijt. Het was To met Okrasaus. Getverdemme! De To was nog wel ok (heel dicht deeg, soort aardappelpuree die uitgedroogd is) maar de saus... Die was smerig! Ik nam er een hap van en werd meteen misselijk. Het was slijmerig en je kon er zo een draad mee trekken van zo'n 40cm. Ik heb een paar kleine hapjes To naar binnen gewerkt terwijl de kinderen met smaak zaten te eten. Vandaag ook weer. Spaghetti om half elf 's morgens. Ook dat wil er bij mij niet in... We hebben wel iets fantastisch lekkers ontdekt tegen de dorst. Het is een poeder dat je in een liter water doet en dan heb je Mango limonade. Maar lekker! En met vitamine C wat ook niet onhandig is in ons redelijk vitamineloze eetpatroon. Rijst, couscous, pasta, patat. Dat zijn 's avonds de hoofdingredienten. En overdag witbrood. Aan obstipatie geen gebrek.
Het is redelijk onvoorstelbaar dat het bij jullie nu sneeuwt... Het is hier zo warm! In de Dogon zal het nog warmer zijn.
Na de Dogon komt er weer een verhaal met misschien zelfs wel wat foto's als de computer meewerkt!
Heel veel liefs uit de hitte!

  • 15 Februari 2010 - 19:04

    Lea:

    Hoi Jaraatje,

    Fijn dat je weer schrijft. Veel plezier in de Dogon vanaf morgen. Pas op voor de zon en de muggen, en geef je ogen, oren en smaakpapillen de kost! Ook al is dat niet altijd alleen maar prettig! :)

  • 16 Februari 2010 - 11:21

    Maartje:

    Jara! Wat een mooie verhalen.. Keep on genieting! dikke kus!

  • 19 Februari 2010 - 13:22

    Melissa (Amsterdam):

    Ha Jaar!

    Via Iv toch aan uw blog adres gekomen:D..Klinkt al met al erg herkenbaar, maar ook de mindere dingen leer je warderen;). Nice stories to read. Geniet lekker daar en ik wacht op je nieuwe avonturen!

    xx Melissa

    Ps. dat '(amsterdam)' leek me handig vanwege naamgenootjes:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jara

Actief sinds 14 Dec. 2009
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 23053

Voorgaande reizen:

07 Februari 2010 - 15 Maart 2010

Jara in Mali

Landen bezocht: