Pirogue apres - Reisverslag uit Bamako, Mali van Jara - WaarBenJij.nu Pirogue apres - Reisverslag uit Bamako, Mali van Jara - WaarBenJij.nu

Pirogue apres

Door: Jara

Blijf op de hoogte en volg Jara

08 Maart 2010 | Mali, Bamako

De reis naar Mopti was gaaf!
De twee Duitse mannen die ik op straat aan had gesproken met hun Dogon gids/vriend heetten Heinrich en Peter. Hun vriend Eduard. Het ging inderdaad door. Abba heeft met hun gepraat terwijl ik in Djenne het vorige verhaal zat te schrijven. We hadden voor de volgende ochtend 07.00u afgesproken. Ik stond net om 07.00u a cote de fleuve, maar kreeg te horen dat de mannen (die juist zo'n haast hadden te vertrekken) nog aan het ontbijt zaten. 08.00u vertrek dan.
We zaten met zes mensen in het bootje. 3 toewabs en 3 bruine mannen. Het was gezellig, maar de reis was ook wel heeeel erg lang en er was GEEN bewegingsruimte. Veel gepraat wat gelezen en even geslapen (opgevouwen alsof je ergens in een bagageruim ligt). Rond zeven uur 's avonds waren we in Mopti. We zijn onderweg alleen gestopt om te plassen en verder niet. Abba heeft tijdens de reis een lunch van Couscous met saus gemaakt op een koolvuurtje.
Ik Mopti de drie heren gedag gezegd. Zij gingen naar een hotel met een douche en ventilator of airco terwijl het in Mopti Hollands heet was (lees: heel vochtig en klam, maar wel 40 graden). Ik ben helemaal lekgestoken door wat muggen. Tot dan toe heb ik maar 1 muggenbult gehad, maar nu zit ik onder... Kriebel!
Ik Mopti legden we aan in de stinkende zouthaven en ben ik even een klein wandelingetje wezen maken. Phoe.. Ik dacht dat ik in Sanouna niks deed. Op zo'n Pirogue kun je echt helemaal NIETS doen!
Na een tijd (t was inmiddels 21.00u) was het eten klaar. Spaghetti. Ik heb op het dak van de Pirogue zittend mijn maaltijd gegeten. Ik had inmiddels best honger!
Na het eten gingen we naar een vriend van Abba die in het centrum van Mopti woont. Het was een huis in een soort flat. Niet het soort flat zoals bij ons (er stonden namelijk geiten in het midden waar ook wat mensen sliepen en alle deuren van alle huizen stonden open) maar wel verschillende families op meerdere etages is 1 gebouw. Ik was behoorlijk moe en erg vies. Ik wilde me heel graag wassen dus dat werd geregeld. Dat had ik beter niet kunnen doen! Toen ik het onverlichte hok instapte kwam me eerst een onwijze stank tegemoet. Pis en allerlei viezigheid. Toen ik mijn zeek ergens op wilde zetten renden er allemaal hele grote kakkerlakken weg voor het licht van mijn zaklamp. Brrrr.... Toch heb ik me wel gewassen want het water zag er wel schoon uit. Toen terug naar de kamer van de gastheer waar we nog een maaltijd voorgeschoteld kregen. Ik zei dat ik al gegeten had en bedankte. Nou, dat was niet de bedoeling. Dus heb ik vette patat met vis gegeten. Om 11 uur 's avonds als je eigenlijk graag wilt slapen... T lukte ook niet om een klein beetje te eten omdat er streng op wordt toegezien dat je niet te weinig hebt. Na het eten keken we een film met Arnold Zwarzenegger die ze echt helemaal geweldig vonden. Iets middelseeuwenachtigs.
Toen ik eindelijk weg mocht (ik moest eerst blijven en gezellig doen) ging ik op het dak ik mijn tentje liggen. Er lagen nog heel veel meer families op dat dak. Dat heb ik gemerkt! Aan mijn weerswzijden lagen kleine babys die elkaar de hele nacht hebben afgewisseld met huilen...

De volgende ochtend bestond het ontbijt uit een onwijze beker mierzoete thee met... oliebollen! Oh nee! Ik wist niet hoe ik dàt nou weer op moest eten, maar het is me gelukt. Ik kreeg weer een onwijze hoeveelheid... Na het ontbijt gingen we mijn visum verlengen (doel van de reis) en erna wachten tot het tijd was om weer weg te gaan. Eerst nog een lichte lunch van komkommer met tomaat gegeten.

Toen weer in de Pirogue. We vaarden en vaarden. Onderweg ergens sprong er zomaar een vis in onze boot. Die hebben we toen maar voor de avondmaaltijd gebruikt. 's middags nog een onwijs vette ommelet gegeten. Ik wordt echt helemaal volgestopt hier! We sliepen op een eilandje ergens in de Bani. Ik weer in mijn binnententje, mijn twee reismaatjes in de open lucht. Abba vertelde mij die avond dat onze bootsman (Bamoy genaamd) de avond ervoor vader was geworden. Toen ik Bamoy vroeg waarom hij niet thuis bij zijn hoogzwangere vrouw was gebleven zei hij dat hij dacht dat het nog wel een maand zou duren. Different style of life...


De volgende ochtend weer vroeg op pad. Ergens onderweg stopten we bij een dorp genaamd Sofara waar we naar de dagelijkse markt gingen. Daar aardappels, groente en vis gekocht en daar heeft Abba weer een fantastische lunch van gemaakt. Patat met groentesaus en vis :)
We waren rond 15.00u weer thuis. Daar me eindelijk weer gewassen (ik was inmiddels bruin omdat ik al 2 dagen geen water op mijn lichaam had gehad) en erna een uurtje gelopen. Eenmaal terug thuis bleken er 2 kleine baby's geboren te zijn in de tijd dat ik weg was en die dus allebij bewonderd.

Deze week is alweer mijn laatste week! Vandaag mijn laatste keer markt in Djenne. Morgen of overmorgen ga ik misschien vissen met Abba. Donderdag mijn laatste les en zaterdag wil ik richten Sevare vanwaar mijn vliegtuig vliegt. Ik kom alweer bijna terug!

Ondanks de geringe luxe die ik hier 'thuis' heb, vind ik het toch wel erg fijn... Mijn eigen wc annex washok. Mijn eigen kamer die ook dichtkan zodat ik alle mensen even buiten kan sluiten. Ik geniet! Ook al is het veeeeel te warm hier!

P.s. Ik smeer me in met zonnebrandcreme voor mensen met zonne-allergie. Ik ben dus helemaal NIET bruin! (of rood of getint) Ik ben alleen een beetje oranje door het stof...

  • 08 Maart 2010 - 17:34

    Hannah:

    Wauw jaar wat een mooie foto's! lekker smal bootje ook zo te zien! Maar wel heel gaaf wat je daar meemaakt, zo anders dan hier, experience for life! see you soon, xx

  • 08 Maart 2010 - 19:05

    Zita:

    Jara heb je mijn berichtje al gelezen?
    Klonk het itresant?
    Ik vind deze manege TOP!
    Veel geluk nog!

    Groetjes:Zita.
    -X-X-X-!!!

  • 08 Maart 2010 - 19:16

    Zita :

    Ik heb je zo veel te vertellen,ik weet gewoon
    niet waar ik moet beginnen!!!
    Afgelopen weekend zijn we
    gaan zwemmen in het zuiderpark.
    Het was echt super druk!
    Nou tot het volgende berichtje!

    DAG!!!

  • 08 Maart 2010 - 21:43

    Yvo:

    Wat is het toch fijn die verhalen van je te lezen. Ben nog meer benieuwd naar de live reisverslagen. Maar ook wel jammer dat je eerder terug moet. Is daar echt nix aan te doen? Wel een beetje dubbel dit! Liefs en een knuffel

  • 09 Maart 2010 - 18:43

    Ellen Van Amadee:

    Wat leef je toch in een andere wereld en dat zien we op de mooie foto's die je stuurd. Hier is het nog steeds koud, maar als het goed is zijn we nu van de vorst af. Dat is maar goed ook, want Amadee is net bij de kapper geweest en die ligt nu doodmoe voor de kachel te slapen. Heel veel liefs van ons

  • 09 Maart 2010 - 21:07

    Job:

    Hey Jaar,

    Ik sluit me inderdaad aan bij Hannah, mooie foto's. En zo te lezen kom je zo rond als een tonnetje thuis. niet verkeerd zeg oliebollen als ontbijt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jara

Actief sinds 14 Dec. 2009
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 23037

Voorgaande reizen:

07 Februari 2010 - 15 Maart 2010

Jara in Mali

Landen bezocht: